PENGARUH MINAT BELAJAR TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS VII SMP (SLUB) SARASWATI 1 DENPASAR TAHUN AJARAN 2021/2022
DOI:
https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i2.5114Abstract
ABSTRACT
This study aims to determine whether interest has an effect on mathematics learning outcomes for seventh grade students of SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar which is determined by the purposive sampling method. This research is a research with quantitative method. The subject of this research is in class VII SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar. Data collection was obtained using questionnaires, documentation and student learning outcomes tests. The results of this study can be concluded based on the results of data analysis and simple linear regression calculations of interest in learning (X) and student learning outcomes (Y) obtained by the equation Y = 65.284 + 0.05X with a correlation coefficient of 0.169 which indicates that there is an influence of interest on learning outcomes in mathematics student. Thus the hypothesis which shows that there is an influence of interest in learning on students' mathematics learning outcomes is accepted. The above shows that solving problems in mathematics requires high concentration and interest. So that it does not affect the results of learning mathematics.
Keywords : influence, Interest to Learn, Learning Outcomes
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah minat berpengaruh terhadap hasil belajar matematika siswa kelas VII SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar yang ditentukan dengan metode purposivve sampling. Penelitian ini adalah penelitian dengan metode kuantitatif. Subjek penelitian ini yaitu pada kelas VII SMP (SLUB) Saraswati 1 Denpasar. Pengumpulan data diproleh menggunakan angket, dokumentasi dan tes hasil belajar siswa. Hasil penelitian ini dapat disimpulkan berdasarkan hasil analisis data dan perhitungan regresi linear sederhana minat belajar (X) dan hasil belajar siswa (Y) diproleh persamaan = 65,284 + 0,05X dengan koefisien korelasi sebesar 0,169 yang menunjukan bahwa ada pengaruh minat terhadap hasil belajar matematika siswa. Dengan demikian hipotesis yang menunjukan terdapat pengaruh minat belajar terhadapap hasil belajar matematika siswa, diterima. Hal diatas menunjukan bahwa dalam menyelesaikan masalah dalam pelajaran matematika diperlukan konsentrasi dan minat yang tinggi. Sehingga hal tersebut tidak mempengaruhi hasil belajar matematika.
Kata Kunci : Pengaruh, Minat Belajar, Hasil Belajar