Analisis Bahasa Tulis Aksara Arab pada Anak dengan Gangguan Disleksia: Kajian Psikolinguistik
DOI:
https://doi.org/10.36733/sphota.v16i1.7707Keywords:
written language, arabic script, children, dyslexiaAbstract
This research was conducted because there are problems with written Arabic script in children with dyslexia which has the potential to affect language abilities. This research aims to find out, understand, explain and describe the forms of written Arabic script in children with dyslexia. This research uses descriptive qualitative research. The subject of this research was RSK, a 10-year-old child who was in the fifth grade of elementary school. The data source for this research comes from written language documentation of the research subjects. Data collection techniques used in this research are interviews, documentation and observation. Research data was analyzed using data reduction techniques, data presentation, data verification and conclusions. The results of this research are that dyslexia in children causes various errors in children's written language. These errors include inversion (writing backward), writing the wrong period, substitution (replacing letters), and deletion (removing letters). This error occurs in hijaiyah letters which have similar visual shape and sound proximity to other hijaiyah letters.
References
Amelia, G. P. (2023). Ganguan Aspek Fonologi Pada Anak Penderita Disleksia Usia 8 Tahun. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(7), 615-625. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.8301784
Apriyani, E., Setiawan, H., & Maspuroh, U. (2022). Analisis Bentuk Gangguan Berbahasa Disleksia pada Usia Lima Belas Tahun beserta Preventifnya dalam Pembelajaran Membaca. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 8(17), 154-163. https://doi.org/https://doi.org/10.5281/zenodo.7071360
Budiani, L., Marhaeni, A., & Putrayasa. (2018). Kesulitan Membaca Kata Anak Disleksia Usia 7-12 Tahun Di Sekolah SDN 1 Sangsit Kecamatan Sawan Kabupaten Buleleng Bali. PENDASI: Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 2(2), 84-89. https://doi.org/https://doi.org/10.23887/jpdi.v2i2.2695
Fahreza, F. C. D. (2019). Analisis Bahasa Tulisan pada Anak dengan Gangguan Disleksia:(Pendekatan Psikolinguistik). | Jurnal Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 12(2), 45-50. https://doi.org/https://doi.org/10.55222/metamorfosis.v12i2.228
Hafifah, A. W., Fiamanillah, F., Abdullah, M. R., Fatmawati., & Febria, R. (2023). Analisis Bentuk-Bentuk Bahasa Tulis pada Anak dengan Gangguan Disleksia. SAJAK: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Sastra, Bahasa, Dan Pendidikan, 2(2), 91-96. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/s.v2i2.11737
Hanifah, N., Rahayu, I., & Putra, D. A. K. (2023). Gangguan Aspek Morfologis dan Sintaksis pada Penderita Disleksia Usia 13 Tahun. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, dan Pengajarannya, 6(1), 179-190. https://doi.org/https://doi.org/10.30872/diglosia.v6i1.571
Hasibuan, M. H. F. (2019). Permasalahan pada Otak (Disleksia) Berpengaruh pada Kemampuan Berbahasa. Bahastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 78-84. https://doi.org/https://doi.org/10.30743/bahastra.v3i2.1142
Muradi, A. 2015. Pembelajaran Menulis Bahasa Arab dalam Perspektif Komunikatif. Jakarta: Prenada Media Group.
Oktamarina, L., Rosalina, E., Utami, L. S., Duati, S. F. K., Dzakiyyah, C., Sari, R. P., & Julita, M. S. (2022). Gangguan Gejala Disleksia pada Anak Usia Dini. Bharasumba: Jurnal Multidisipliner, 1(1), 100-115 .
Orton. (2014). IDA Dyslexia handbook What Evry Family Should Know, Baltimore: International Dyslexia Association.
Purnomo, A. (2023). Pengembangan Game Belajar Huruf Hijaiyah Untuk Disleksia dengan Metode Waterfall. JURIKOM (Jurnal Riset Komputer), 10(1), 68-75. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.30865/jurikom.v10i1.5545
Rachmawati, F., Rosidin, O., & Nawawi, D. I. (2023). Bahasa Tulis pada Anak Disleksia di SMP Negeri 2 Gunungsindur. Stilistika: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 345–354. https://doi.org/https://doi.org/10.30651/st.v16i2.18843
Raudhoturrahmah, N., Shafina, V., Pajriansyah, P., & Fatmawati, F. (2023). Bahasa Tulis Pada Anak Kelas 1 SD Negeri 006 Pelita dengan Gangguan Disleksia (Kajian Psikolingusitik). Sajak: Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Sastra, Bahasa, Dan Pendidikan, 2(2), 196–199. https://doi.org/https://doi.org/10.25299/s.v2i2.13602
Rizka, G. P. (2022). Pengaruh Metode Gilling Ham dalam MengatasiI Disleksia Baca Tulis Al-Qur'an (BTQ) pada Santri di TPA Masjid Baiturrahman Way Dadi Baru Sukarame Bandar Lampung. UIN RADEN INTAN LAMPUNG.
Safitri, F., Ali, F. N., & Latipah, E. (2022). Ketidakmampuan Membaca (Disleksia) dan Dampaknya Terhadap Perkembangan Anak. WASIS: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 3(1), 37-44. https://doi.org/https://doi.org/10.24176/wasis.v3i1.7713
Subyantoro. (2013). Gangguan Berbahasa. Yogyakarta: Penerbit Ombak.
Syahroni, I., Rofiqoh, W., & Latipah, E. (2021). Ciri-Ciri Disleksia Pada Anak Usia Dini. Jurnal Buah Hati, 8(1), 62–77. https://doi.org/https://doi.org/10.46244/buahhati.v8i1.1326
Thasliyah, D., Lasmi, A. D., & Wiguna, V. V. (2022). Pengaruh Disleksia terhadap Perkembangan Anak. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(1), 445-448. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.1781
Utami, S. P., & Irawati, L. (2017). Bahasa tulis pada anak dengan gangguan disleksia (kajian psikolinguistik). Linguista: Jurnal Ilmiah Bahasa, Sastra, Dan Pembelajarannya, 1(1), 23–29. https://doi.org/http://doi.org/10.25273/linguista.v1i1.1315
Widyorini, E., & Tiel, J. M. V. 2017. Disleksia: Deteksi Diagnosis Penanganan di Sekolah dan di Rumah. Jakarta: Prenada Media Group.