THE PENGUASAAN CHOUKAI (MENDENGARKAN BAHASA JEPANG) MAHASISWA SASTRA JEPANG UNIVERSITAS UDAYANA

Authors

  • CANDRA LESTARI NI PUTU Universitas Udayana

DOI:

https://doi.org/10.36733/sphota.v14i2.3837

Keywords:

Japanese acquisition, listening, international standards of Japanese language proficiency

Abstract

Acquisition of Japanese listening one of the four basic skills of Japanese. Analysis of student listening acquisition needs to be done to find out the level of achievement of the Japanese learning process of students, especially on the ability to listen by listening.  This study aims to find out level of Japanese listening acquisition to Japanese students of Udayana University Japanese Literature study program in 2021

The main subject of this study was all active students of Udayana University Japanese Literature study program class of 2018-2021 amounted to 258 students. Data collected by test method i.e. students are asked to do japanese listening questions that include competency components according to international standards of Japanese language skills, namely on the fulfillment of five listening indicators tested to students, namely: understanding the task (kadai rikai課題理解), understanding the key points (pointo rikaiポイント理解), understanding the concept (gaiyou rikai概解), verbal expression (hatsuwa hyougen発話表現), and provide a quick response to the brief speech of the interlocutor (sokuji outou即時応答).

The datas were analyzed descriptively quantitatively and qualitatively. This research discuss characteristics of Krashen's second language teaching theory. Practically this research describe the ability to listen to Japanese students which can later be used as a benchmark for the development of teaching planning for the Japanese Literature study program of Udayana University.

Abstrak

Penguasaan mendengarkan bahasa Jepang merupakan salah satu dari empat kemampuan dasar bahasa Jepang. Analisis penguasaan mendengarkan mahasiswa perlu dilakukan untuk mengetahui tingkat pencapaian proses pembelajaran bahasa Jepang mahasiswa terutama pada kemampuan menyimak dengan cara mendengarkan.  Rumusan masalah penelitian ini mengangkat masalah tingkat penguasaan mendengarkan bahasa Jepang mahasiswa aktif program studi Sastra Jepang Universitas Udayana tahun 2021. Penelitian ini bertujuan untuk membuat gambaran penguasaan bahasa Jepang mahasiswa terutama terkait pengetahuan bahasa yaitu mendengarkan (Choukai). Subjek utama penelitian adalah seluruh mahasiswa aktif program studi Sastra Jepang Universitas Udayana angkatan 2018-2021 berjumlah 258 orang mahasiswa. Data dikumpulkan dengan metode tes, yakni mahasiswa diminta untuk mengerjakan soal mendengarkan bahasa Jepang yang meliputi komponen kompetensi sesuai standar internasional kemampuan bahasa Jepang yaitu pada pemenuhan lima indikator mendengarkan yang diujikan kepada mahasiswa yaitu: memahami tugas (kadai rikai課題理解), memahami poin kunci(pointo rikaiポイント理解), memahami konsep (gaiyou rikai概要理解), Ekspresi verbal(hatsuwa hyougen発話表現), dan memberikan respon cepat atas ujaran singkat lawan bicara (sokuji outou即時応答). Data dianalisis secara deskriptif kuantitatif dan kualitatif. Penelitian ini memberikan manfaat secara teoretis tentang karakteristik teori pemerolehan-pengajaran bahasa kedua oleh Krashen. Secara praktis penelitian ini memberikan manfaat untuk mendeskripsikan kemampuan mendengarkan bahasa Jepang mahasiswa yang nantinya dapat digunakan sebagai tolok ukur pengembangan perencanaan pengajaran program studi Sastra Jepang Universitas Udayana.

 

References

Aoyama. 2011. Nihongo Nouryoku Shiken N3 Yosou Mondaishuu (kaiteiban). Tokyo: Kokusho Japanese language School.

Ando, Eya, Iijima. 2011. Mimi kara Oboeru Nihongo Nouryoku SHiken Goi Toreninggu N3. Tokyo: Alc Press

Ghazali, Syukur (2013). Pemerolehan dan Pembelajaran Bahasa Kedua. Malang: Bayumedia Publishing.

JF. 2018. Nihongo Noryoku Shiken Koushiki Mondasihuu Dai 2 Shuu N3. Tokyo: Bonjinsha

Krashen, S. D. (2002.). Second Language Acquisition and Second Language Aquicition. University of Southern California: Pergamon Press Inc.

Mulyatiningsih, Endang (2012). Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Rost, M. (2011). Teaching and Researching Listening Skills. (C.N.C.& D.R. Hall,Ed.) (Second). United Kingdom: Pearson Education Limited. Retrieved from https://doi.org/10.4324/9781351043281-2Sugiyono (2017). Metode Penelitian dan Pengembangan (Reserarch and Development/ R&D). Bandung: Alfabeta.

Szmrecsanyi, B. (2006). Morphosyntactic Persistence in Spoken English. (W. Bisang, H.H. Hock, & W. Winter,Eds.). New York: Mouton de Gruyter. Retrieved from https://doi.org/10.1515/9783110197808

Hardiyansyah, Septian (2012). Identifikasi Kesulitan Mempelajari Bahasa Jepang Pada Siswa Sma Islam Sudirman Ambarawa. Chi’e: Journal of Japanese Learning and Teaching 1(1), 4-6

Qodriyanti, Luza (2020). Refleksi Pembelajaran Jarak Jauh Bahasa Jepang Di Tengah Pandemi Covid – 19. Paramasastra 7(1), 27-52

Susanti, Helen.,& Mugiyanti (2021). Korelasi Penguasaan Kosakata (Goi) dengan Kemampuan Menyimak (CHOUKAI) Mahasiswa Program Studi Sastra Jepang Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Budaya Universitas Pakuan. Wahana, 27(1), 521-530

Downloads

Published

2022-10-01

How to Cite

NI PUTU, C. L. (2022). THE PENGUASAAN CHOUKAI (MENDENGARKAN BAHASA JEPANG) MAHASISWA SASTRA JEPANG UNIVERSITAS UDAYANA. SPHOTA: Jurnal Linguistik Dan Sastra, 14(2), 79–90. https://doi.org/10.36733/sphota.v14i2.3837