PENGARUH MATH ANXIETY, PROKRASTINASI, DAN METAKOGNISI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA MAN 1 BLITAR
DOI:
https://doi.org/10.36733/pemantik.v2i1.3834Keywords:
math anxiety, prokrastinasi, metakognisi, hasil belajar matematikaAbstract
ABSTRACT
This study aimed to determine the effect of math anxiety, procrastination, and metacognition on the mathematics learning outcomes of MAN 1 Blitar students. The research uses a quantitative approach with the ex-post facto. The sample in this study was 40 students of MAN 1 Blitar with a simple random sampling technique. The instruments used were a math anxiety questionnaire, a procrastination questionnaire, a metacognition questionnaire, and an observation sheet for the mathematics learning outcomes of class XI MAN 1 Blitar students. The data analysis technique used descriptive quantitative and inferential statistics. The research design was carried out using multiple linear regression analysis. Student behavior is shown by student behavior such as tension moving, inability to concentrate, being in a hurry to act, and nervousness. The results showed that the effect of math anxiety on learning outcomes was 25.5%. In comparison, procrastination and metacognition do not affect the mathematics learning outcomes of MAN 1 Blitar students.
Keywords: math anxiety; procrastination; metacognition; mathematics learning outcomes
ABSTRAK
Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui pengaruh math anxiety, prokrastinasi, dan metakognisi terhadap hasil belajar matematika siswa MAN 1 Blitar. Penelitian menggunakan pendekatan kuantitatif dengan jenis ex-post facto. Sampel dalam penelitian ini yaitu 40 siswa MAN 1 Blitar dengan teknik pengambilan sampel acak sederhana. Instrumen yang digunakan yaitu angket math anxiety, angket prokrastinasi, angket metakognisi, dan lembar observasi hasil belajar matematika siswa kelas XI MAN 1 Blitar. Teknik analisis data menggunakan kuantitatif deskriptif dan statistik inferensial. Desain penelitian yang dilakukan dengan menggunakan analisis regresi linier berganda. Ditunjukkan dari perilaku siswa seperti ketegangan bergerak, tidak mampu berkonsentrasi, terburu-buru dalam bersikap, dan gugup. Hasil penelitian diperoleh pengaruh math anxiety terhadap hasil belajar yaitu sebesar 25,5%. Sedangkan prokrastinasi dan metakognisi tidak berpengaruh terhadap hasil belajar matematika siswa MAN 1 Blitar.
Kata Kunci: math anxiety; prokrastinasi; metakognisi; hasil belajar matematika