PENERAPAN METODE BRAINWRITING DALAM UPAYA MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKS EKSPOSISI PADA SISWA KELAS X MM DI SMK 6 DENPASAR TAHUN AJARAN 2022/2023

Authors

  • Ni Kadek Budi Hatiningsih Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar
  • I Nyoman Suparsa Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar
  • IGA Putu Tuti Indrawati Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Mahasaraswati Denpasar

Keywords:

Writing Skills, Brainwriting, Learning Outcomes

Abstract

This research is a classroom action research (PTK) which aims to 1) test the effectiveness of the brainwriting method in improving the writing skills of exposition texts in class X MM students at SMK Negeri 6 Denpasar; 2) Knowing the steps of the brainwriting method in improving the skills of writing exposition texts in class X MM students at SMK Negeri 6 Denpasar; 3) Knowing the student's response after applying the brainwriting method. Data collection was carried out using observation, tests andquestionnaires. The data that has been obtained was analyzed using a qualitative descriptive technique. The research results obtained showed that after applying the brainwriting method there was an increase in the skills of writing exposition texts in class X MM students at SMK Negeri 6 Denpasar. The improvement in writing skills of exposition texts can be seen from the results of the students' average scores obtained in the first cycle test, which was 74.88 and increased in the second cycle, which was 82.43. The level of application of the brainwriting method has obtained maximum results. The results of the student response questionnaire that the brainwriting method can improve learning achievement. This can be seen from the ability of students who are more confident to express ideas, thoughts and opinions better.

References

Andri Wicaksono. 2014. Menulis Kreatif Sastra dan Beberapa Model Pembelajarannya. Lampung: Garudhawaca

Angkowo, Kosasih. 2011. Optimalisasi Media Pembelajaran.Jakarta : PT. Grasindo Aris Shoimin. 2014. 68 Metode Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-ruzz Media

Azizah, Tiara. 2015. Keefektifan Teknik Brainwriting dalam Pembelajaran Memproduksi Teks Eksplanasi Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Sewon, Bantul, DIY. Skripsi Tidak Diterbitkan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta. (http://eprints.uny.ac.id/23915/ 1/SKRIPSI.pdf, diakses pada tanggal 21 Desember 2021)

Baxter, Mike. 2001. Product Design: Practical Methods For The Systematic Development of New Products. United Kingdom: Nelson Thornes Ltd

Brokop, dkk. 2019. Writing Strategies for Learners who are Deaf. Edmonton: NorQuest Collage

Dalman, 2015. Keterampilan Menulis. Jakarta: Raja Grafindo

Dalman, H. (2018). Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali Pers

Dawud. 2004. Bahasa dan Sastra Indonesia Untuk SMA Kelas XI. Jakarta: Erlangga

Dwiyanti, Ariska. 2020. Keefektifan Pembelajaran Menulis Teks Eksposisi dengan Metode Mind Map dan Metode Induktif Kata Bergambar pada Peserta Didik Kelas VIII Sekolah Menengah Pertama. Skripsi. Semarang: Universitas Negeri Semarang

H. Dalman, (2014). Keterampilan Menulis . Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Iskandarwassid (2013). Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: PT Remaja

Iskandarwassid dan Dadang Sunendar. 2011. Strategi Pembelajaran Bahasa. Bandung: Sekolah Pascasarjana Universitas Pendidikan Indonesia dan PT Remaja

Kemendikbud (2021). emodul.kemendikbud.go.id

Michalko, Michael. 2004. Permainan Berpikir (Thinkertoys). Bandung: Remaja Rosdakrya

Muclisoh, dkk. 1996. Materi Pendidikan bahasa Indonesia 3; 1-9; PPDG2430/5SKS. Jakarta: Universitas Terbuka, Depdikbud

Nasucha, Yakub, dkk. 2009. Bahasa Indonesia Untuk Penulisan Karya Tulis Ilmiah. Yogyakarta: Media Perkasa

Riyanto, Yatim. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Surabaya : Penerbit SIC

Rusman. 2014. Metode-Metode Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada

Shilphy A Octavia. 2020. Metode-Metode Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama

Sri Avrianita Budiani. 2018. Peningkatan Ketrampilan. Menulis Teks Eksposisi dengan Menggunakan. Metode Brainwriting. Jurnal Paedagogie

Suhartono.2005. Dasar-Dasar Menulis Karangan. Bengkulu: Unit Penerbitan FKIP Universitas Bengkulu

Suhendra. (2015). Keterampilan menulis. Jurnal Ilmu Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Vol. 7 Nomor 1 April 2022 DOI: 10.32938/jbi.v7i1.2838

Susrawan, I. N. A. (2015). Penerapan Metode Pembelajaran Inovatif (Talking Stick dan EKSTRIM) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Keterampilan Berbicara Siswa Kelas X SMA N 1 Kubu Karangasem. Jurnal Bakti Saraswati, 4(01), 75803

Tantawi, Isma. 2014. Bahasa Indonesia Akademik. Bandung: Citapustaka Media

Tarigan, H. G. (2013). Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa

Trianto.(2011). Model Pembelajaran Terpadu Konsep Strategi Dan Implementasinya Dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta : Bumi Aksara

Warsono&Hariyanto. 2014. Pembelajaran Aktif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya

Wilson, Chaucey. 2013. Brainwriting and Beyond. USA: Morgan Kaufman

Downloads

Published

13-05-2023

Issue

Section

Articles