PEMILIHAN PRODI AKUNTANSI DAN FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PADA MAHASISWA BARU PRODI AKUNTANSI PERGURUAN TINGGI “X”

Main Article Content

Bambang Minarso
Zaky Machmuddah

Abstract

At present the global issues regarding the industrial era 4.0 greatly impact the development of technology so that it has an impact on the decrease in the number of new students of several study programs in all tertiary institutions in Indonesia. The purpose of this study is to find out what factors make the admission of new accounting students in Higher Education X fluctuate, so that the results of this study can be useful to improve the strategy of new student admissions in Higher Education X's accounting study programs. The population in this study is all students of accounting studies in Higher Education X. The sample used in this study was taken using accidental sampling technique from new students of accounting study programs, obtained 199 respondents. Multiple linear regression is used as a data processing tool. The results of multiple linear regression indicate that psychological factors influence the decision to choose a study program, while social and cultural factors do not influence the decision to choose a study program. This shows that the most appropriate marketing strategy for prospective accounting study program students is by instilling a mindset that the accounting study program and the accounting profession are still needed by the industrial world and government agencies.


 

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Adisetiawan. 2016. Faktor Yang Mempengaruhi Lulusan SMA Dalam Memilih Fakultas Ekonomi Program Studi Manajemen Universitas Batanghari. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, Vol. 16, No. 3. Tahun 2016.

Darmesta, Besu Swastha dan Handoko T. Hani. 2000. Manajemen Pemasaran, Analisis Perilaku Konsumen.BPFE.Edisi Pertama Cet. 3, Yogyakarta.

Harahap, Fadli. 2015. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Jurusan Akuntansi Sebagai Tempat Kuliah di Universitas di Kota Pekanbaru. Pekanbaru: Jom. Fekom , Vol. 2 No. 2, Oktober 2015.

Indartini, Mintarti. 2010. Faktor-faktor yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Memilih Fakultas Ekonomi Universitas Merdeka Madiun. Madiun: Jurnal Sosial, Vol. 11 No. 2, September 2010.

Koesoemaningsih, Rachmawati. 2013. Pengaruh Budaya, Sosial, Pribadi Dan Psikologis Terhadap Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Pendidikan Pada Prodi Manajemen Fakultas Ekonomi Universitas Soerjo Ngawi. Ngawi: Jurnal Media Soerjo, Vol. 13 No. 2, Oktober 2013.

Kotler, Philip and Armstrong. 1996. Principles of Marketing, Seventh edition, Prentice Hall, Inc, New Jersey.

Martini. 2013. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Pemilihan Jurusan Akuntansi Sebagai Tempat Kuliah di Perguruan Tinggi. Jurnal Elektronik Fakultas Ekonomi Universitas Budi Luhur Jakarta.

Maslow, A. 1954. Motivation and Personality, Harper and Bros, New York.

Priyono, E. 2006. Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Konsumen dalam Memilih Kafe di Kota Surakarta. Benefit, Vol. 10 No. 1, 49-65.

Saputro, Mahardi. 2017. Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi. Pontianak: Jurnal Pendidikan Informatika dan Sains, Vol. 6 No. 1, Juni 2017.

Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Alfabeta, Bandung.

Syardiansyah. 2017. Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Mahasiswa Baru Memilih Program Studi Pada Fakultas Ekonomi Universitas Samudra. Aceh: Jurnal Manajemen dan Keuangan, Vol. 6 No. 2, Nov 2017.

Wiliana, Eneng. 2018. Analisis Faktor-faktor Yang Mempengaruhi Keputusan Mahasiswa Dalam Memilih Program Studi di Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Muhammadiyah Tangerang. Jurnal JKFT: Universitas Muhammadiyah Tangerang, Vol. 3, Edisi Januari-Juni, 2018.