THEORY OF PLANNED BEHAVIOR PADA MINAT BERWIRAUSAHA DENGAN PENGETAHUAN AKUNTANSI SEBAGAI VARIABEL MODERASI

Main Article Content

Ni Made Rai Juniariani
Ni Made Intan Priliandani

Abstract

Unemployment is still a problem in this country. One of the causes of the high unemploy­ment rate is the lack of interest in community entrepreneurship. This study aims to explore the influence of the theory of planned behavior on interest in entrepreneurship with accounting knowledge as a moderating variable. The sample used is 224, namely the seventh semester students of the Accounting Study Program, Faculty of Economics, Warmadewa University. De­termination of the sample using Slovin formula and data collection techniques carried out by distributing questionnaires to respondents with the survey method. To answer the research hypothesis, use an analysis tool that is Moderated Regression Analysis. The results showed that the theory of planned behavior had a positive effect on entrepreneurial interest. Accounting knowledge is proven to strengthen the influence of attitude towards Behavioral on entrepre­neurial interest, and strengthen the influence of subjective Norm on entrepreneurial interests. But accounting knowledge is not proven to strengthen the influence of perceived behavioral control on entrepreneurial interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Andriani, Ria. 2013. Pengaruh Pengetahuan Kewirausahaan dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Berwirausaha. Jurnal Pendidikan Vokasi. Vol. 3, No. 2, 2013, hal : 127-136.
Armitage, C.J. & Conner, M. 2001. Efficacy of The Theory of Planned Behavior. A Meta- Analytic Review. The British Journal of Social Psychology. Vol. 40, No. 4, 2001, pp. 471-499.
Astuti and Martdianty. 2012. Students Entrepreneurial Intentions By Using Theory Of Planned Behavior. The Case in Indonesia. The South East asian Journal Management. Vol.6, No. 2, 2012, pp. 65-142
Caecilia Vemmy, S. 2012. Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Intensi Berwirausaha Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. Vol. 2, No. 1, 2012, hal: 117-126.
Emnet Negasha & Chalchissa Amentie. 2013. An investigation of higher education student’s entrepreneurial intention in Ethiopian Universities: Technology and business fields in focus. Journal of Business Management and Accounts. Vol. 2, No. 2, 2013, pp. 30-35.
Islami, Novita Nurul. 2015. Pengaruh Sikap Kewirausahaan, Norma Subyektif dan Efikasi Diri Terhadap Perilaku Berwirausaha Melalui Intensi Berwirausaha Mahasiswa. Jurnal Ekonomi Pendidikan dan Kewirausahaan. Vol. 3, No. 1, 2015, hal : 5 - 21.
Jaya, I Putu Bayu Adi dan Ni Ketut Seminari. 2016. Pengaruh Norma Subjektif, Efikasi Diri, dan Sikap terhadap Intensi Berwirausaha Siswa SMKN di Denpasar. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol. 5, No. 3, 2016, hal : 1713 - 1741.
Krisanti, Rina. 2012. Pengaruh Pengetahuan Akuntansi dan Jiwa kewirausahaan Terhasap Penggunaan Informasi Akuntansi Dalam Pengambilan Keputusan Investasi. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, Vol. 2, No. 2, 2012, hal : 127-137.
Mirawati, Ni Made, I Made Wardana, I Putu Gede Sukaatmadja. 2016. Pengaruh Sikap, Norma Subyektif, dan Persepsi Kontrol Keperilakuan, Terhadap Niat Siswa SMK di Kota Denpasar Untuk Menjadi Wirausaha. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. Vol. 5, No. 7, 2016, hal : 1981-2010.
Nursito, Sarwono & Arif J.S.N. 2013. Analisis Pengaruh Interaksi Pengetahuan Kewirausahaan Dan Efikasi Diri Terhadap Intensi Kewirausahaan, Kiat Bisnis.Vol. 5, No. 2, 2013, hal: 148- 158.
Sari, Ni Made Ari Maya. 2015. Pengaruh Kepribadian Wirausaha dan Pengetahuan Akuntansi Pada Penggunaan Informasi Akuntansi dalam Pembuatan Keputusan Investasi. E-Jurnal Akuntansi Universitas Udayana. Vol. 11, No. 1, 2015, hal: 303-319.
Wijaya, Tony. 2008. Kajian Model Empiris Perilaku Berwirausaha UKM DIY dan Jawa Tengah. Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, Vol. 10, No. 2, 2008, hal: 93-104.
Wijaya, Toni, Nurhadi, dan Andreas Mahendro Kuncoro. 2015. Intensi Berwirausaha Mahasiswa : Perspektif Pengambilan Risiko. Jurnal Siasat Bisnis. Vol. 19, No. 2, 2015, hal: 109 - 123.
Wijayanti, Ni Gusti Putu Putri dan Alit Suryani. 2016. Perbandingan Faktor- Faktor yang Memengaruhi Intensi Berwirausaha Mahasiswa FEB UNUD dan Mahasiswa FEB Undiknas. E-Jurnal Manajemen Unud, Vol 5, No.3, 2016, hal: 1862-1712.
Yogatama, Leo Agung Manggala. (2013). Analisis Pengaruh Attitude, Subjective Norm, Dan Perceived Behavior Control Terhadap Intensi Penggunaan Helm Saat Mengendarai Motor Pada Remaja Dan Dewasa Muda Di Jakarta Selatan. Proceeding PESAT (Psikologi, Ekonomi, Sastra, Arsitektur & Teknik Sipil),Vol. 5, No. 1, hal: 1-10.
Zahariah Mohd Zain, Amalina Mohd Akram & Erlane K Ghani. 2010. Entrepreneurship Intention Among Malaysian business Students. Canadian Social Science, Vol. 6, No. 3, 2010, pp. 34-44.